torsdag 4 april 2013

tankar under lunchen...

Satt just och åt mat när jag hörde följande vision om jämnställdhet, att i hälften av alla tvåkönande hushåll bör kvinnan tjäna mer än mannen. Så borde det ju vara. Det följdes av uttag av föräldraledighet & VAB-dagar som egentligen inte borde vara någon skillnad pga kön?
"Jag är en modern kvinna, jag lever på min man" brukar jag skämtsamt säga. Önskar såklart att mitt jobb kunde generera lika mycket klirr i kassan i timmen som min mans arbete gör, men nu är det inte så. Kikar vi däremot på föräldrarledighet & VAB kan man sanbbt konstatera att jag tagit ut 0 dagar för VAB och att jag tagit ut förre dagar för föräldrarledighet än min man. Yes, högsta poäng för att vi lever jämnställt, eller... Nä, tyvärr beror detta främst på att jag tjänar så lite att det inte är någon idé att jag krånglar med att rapportera VAB. Jämnställt eller inte... jag är iallafall glad över att jag lever med en modern man :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar