fredag 5 april 2013

lite tankar kring gruppdynamik

Dom flesta som funderar kring grupper & gruppdynamik känner till begrepp som "norming, storming, performing". Kort kan man säga att det handlar om hur en grupp går från en mängd individer till en effektivt fungerande grupp. Om en individ tillkommer eller försvinner från en grupp sker alltid en viss tillbakagång till tidigare utvecklingsstadier. Hur lång processen tillbaka till en effektivt fungerade grupp blir, beror såklart på individen & gruppen. Som ledare kan man påverka detta genom att tex belysa normer samt påvisa gruppens mål. En annan del kopplat till detta är att spelarna ska vara tygga i den roll de har. Det innefattar både på planen & i gruppen. En grupp består av en mängd roller. Vissa teoretiker beskriver dessa roller genom epitet som "clownen, ordningsmannen etc". Själv tycker det blir roligare om de beskrivs som de sju dvärgarna "Kloker, Toker, Trötter, Butter, Blyger, Glader, Prosit". Om vi då säger att en Toker lämnar eller tillkommer till gruppen så påverkas såklart alla av detta. Lämnar Toker behövs rollen fyllas & tillkommer en Toker behöver det ske en omfördelning i gruppen. I gruppen blir då viss oro. Här kan också ledaren hjälpa till. I laget tror jag inte det märks nämnvärt, men när det sker en förändring i gruppen lägger jag in fler moment av "lära-känna" karaktär samtidigt som jag är noga med vilka som jobbar ihop under träning. Allt för att processen ska gå så snabbt & smärtfritt som möjligt. Om det tillkommer en Toker kanske jag tex ser till att hon tidigt gör en övning av samarbetskaraktär med den Toker som redan finns i gruppen.  Ni som följt bloggen de senaste dagarna vet att en spelare lämnat laget. Dags att plocka fram idrottspsykologen i mig. Träningen ikväll är noga planerad sedan igår em. Hoppas nu bara att jag inte får något sent återbud. Men att vara flexibel är ju också ett karaktärsdrag som alla tränare bör ha ;)

1 kommentar:

  1. Två återbud, varav ett som jag hade på känn. Löste sig fint då ass hade ansvar för uppvärmningen :)

    SvaraRadera