onsdag 24 april 2013

Att leva som man lär

Hjärnan har gått på högvarv efter korsbandsskadan under lördagens match. Vad är mitt ansvar? Vad kan spelarna göra? Vad kan klubbarna samt SvFF göra? Mycket görs. Studier på korsbandsskador & vad spelarna kan göra för att stärka knäna finns. Detta har implemiterats i flera klubbar samt på distrikts/landslagsnivå. Är du inom svensk fotboll och inte har hört talas om Knäkontroll så finns det nu en app tillgänglig på SvFFs hemsida. Ladda hem den & börja jobba efter den. NU!
Tillbaka till mina grubblerier. I föregående inlägg ger jag ett tips som jag nu kommer följa. Jag ska alltså försöka leva som jag lär. Det finns massor jag kan påverka & det finns också en hel del som jag inte kan påverka. Mitt beslut blev att agera enligt följande: Idag på träning snackade vi kort om skadan som hände i helgen. I samband med det gav jag spelarna argument för att en gång i veckan ta en 15-20 min jogg på ojämnt underlag, gärna i skogen. På det sättet stärker de muskler & ledband i knän & fotleder samtidigt som de joggar ur lite slagg i de stora muskelgrupperna. Kommer om tre veckor stämma av om någon varit motiverad tillräckligt att göra detta. Om inte får vi ta det i samband med någon träning. Konstgräs i all ära, men lite redig löpning i skogen är inte heller fy skam (eller vad säger du Anneli). Dock gäller titeln på dagens inlägg inte tränaren & löpning i skogen. Jag nöjer mig än så länge med en rask promenad med inslag av jogg på löpbandet. Fröjd om den dagen kommer då jag kan dra iväg i skogen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar