tisdag 19 november 2013

en svårighet blir en möjlighet

Lunch med en vän som inte vet hur hen ska göra 2014. Många "goda råd" från mig som tex:
Sitt lugnt i båten
Ha tålamod
Känn efter, vad vill DU

Lätt att vara klok när man pratar med andra. Hur klok är jag när jag pratar med mig själv? Jag har en ganska klar bild av vad jag vill. Tålamodet är det värre med. Ha mod att ha tålamod!

Jag tycker det inre samtalet är intressant. Ibland när jag jobbar med människor får jag ta del av en inre dialog som är helt otrolig. Vissa är grymma på att vrida & vända på en situation för att såsmåningom hitta rätt i tanken (rätt dvs vad individen uppfattar som rätt). Andra får jag vara med på deras första medvetna steg & utforskande av det inre samtalet. Häftigt ändå vilka möjligheter vi har att påverka vår upplevelser av olika saker. Genom att ha ett positivt inre samtal kan en svår situation uppfattas som en möjlighet istället för en svårighet.

Japp, där vände det för mig. Just i detta nu har jag en möjlighet att träna på att behärska mina impulser & träna i att förbli lugn. Nu ska jag bannemej ha mod att ha tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar