fredag 8 november 2013

att hitta en struktur

Då tankarna snurrar är det bra att ha en struktur för att skriva ner dem & få lite ordning. I mitt arbete använder jag mig mycket av att skapa bilder. Ett A-4 med en ring där det står klientens namn kan vara ett sätt. Kring ringen skriver klienten saker som berör ämnet vi arbetar med. Just nu testar jag en lite annan struktur på mig själv. Jag har skaffat mig en ny bok. En "klok-bok". Där har jag skapat en struktur som jag kallar MIN HÄLSA. Områden som berör min hälsa är bla:

Träning
Mat
Familj
Vänner
Släkt
Jobb
Huset

I varje område skriver jag upp vad jag vill. Här är det bra att komma ihåg att det handlar om att må bra i vardagen (inte visionerna med livet). Om det är något som känns extra viktigt skapar jag sen mål som tar mig i den riktningen. Jag försöker att hålla det på en rimlig nivå. Vissa delar är såklart svårare än andra. Dom gör jag små underrubriker i & släpper för ett tag. Andra delar är enklare. Att vara nöjd som det är & bibehålla något man tycker fungerar bra kan också vara ett mål.

Om det är snurrigt för dig eller om du saknar en struktur så testa. Det kanske tar några försök innan du hittar vad som passar dig. Gör det inte för krångligt utan testa lite bara. Vem vet, kanske det fungerar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar