måndag 4 mars 2013

En jämlikvärld!

Den som känner mig vet att jag är för en jämlik värld. En värld där bla kön inte borde spela någon större roll varken i valet av livskamrat eller i arbetslivet. Har debatterat detta främst bland vänner men har ibland även tagit ton i andra sammanhang. Det har jag nu gjort igen. Blev arg & ledsen när en av våra främsta fotbollsmålvakter gav individen skulden för att det finns få kvinnliga fotbollstränare inom Elitfotbollen. Tre kvinnliga tränare svarade på frågan om vad som krävs för att de ska träna ett Elitlag. Deras svar var "en förfrågan". Så här skrev då målvakten:
Citat "Det tror jag inte att ni kommer få. Inte för att ni inte är duktiga, men för att jag har fått för mig att det inte funkar så. Vill man ha något verkar det som om man får ta det, eller i alla fall ta kontakten själv. Självklart finns det undantag. Jag förstår dock precis hur ni känner, men jag tror att mer händer om vi vågar ta kontakten själva."
Jag fattar inte hur man kan tycka att det är upp till individen när problemet är SÅ mycket större. Inte ska duktiga utbildade tränare behöva få BE om att få komma in i finrummet. De ska bli OMBEDDA att få komma in & sen hälsas varmt välkomna med bra lön & schyssta arbetsvillkor. Det gäller inte bara inom fotbollen det gäller maktens korridorer över hela världen!
Kanske ska jag dock vända på det, använda argumentet till min fördel. Dags att ringa ledningen för Göteborgs FC & be dom kicka Torbjörn Nilsson eller kanske leda spelare som spelar i Lila, Stefan Rehn passa dig ;)
Ja tjejer, maktens korridorer verkar bara vara en kontakt ifrån våra händer. Ring samtalet idag för jag vill leva i en mer jämlik värld!

2 kommentarer:

  1. Hej Anna, Kul att se att det går bra för dig! Måste dock konstatera att målvakten nog har rätt! Men jag tror inte att det är könsbundet. Samma problem finns, vare sig man är kvinna eller man. Man måste hålla sig framme och visa sitt intresse om man ska få chanser. I alla fall så underlättar det en hel del! // Eje

    SvaraRadera
  2. Hej Eje, hoppas det är bra med dig!
    Håller med om att man måste hålla sig framme & visa sitt intresse. Det är EN del i det. Nu känner jag dock de tränarna som önskar en förfrågan & de håller sig absolut framme, är bra tränare, brinner för det de gör, har bra utbildning. Det hela blir dock svårt när besluten tas i herrarnas bastu. Faktum är att en av tränarna för länge sen hörde ett samtal mellan tränarkollegor i herrbastun. Det var inte menat för hennes öron. Hon klev då rakt in i just herrarns bastu & gav sin åsikt på saken. Jag önskar jag varit där för att ha fått sett deras min & för att hon inte skulle varit ensam i situationen.
    Ta gott hand om dig! Kul att du kommenterade!
    KRAM

    SvaraRadera