onsdag 11 september 2013

Nya delmål :)

Ibland är det bra att fundera, ibland är det bra att göra. Är man en människa som gör mycket & funderar lite kan reflektionen medför att man får ut mer av görandet. Är man en människa som ibland fastnar i funderandet & vill hitta till görandet kan delmål vara en hjälp. Just nu har jag inte 100 koll på vilket slutmål jag vill sikta mot. Däremot har jag nått en punkt där jag inte kommer så mycket längre genom att fundera. Jag behöver göra för att hitta nya vägar. Dessa delmål har jag satt upp idag.

1) göra 30 min 3 ggr /vecka fom nu tom 11 oktober (vad detta är vill jag hålla för mig själv)
2) motionera 2 ggr /vecka fom nu tom 11 oktober

Nu ska vi kolla hur SMARTA delmålen är
Stimulerande - absolut & även utmanande
Mätbara - jag kommer lätt veta om jag når dom eller ej
Anpassade - ja, i min värld/mitt liv kan det funka
Realistiska - svårt, jag får övervinna lite rädslor, men jag kan om jag vill
Tidsbestämda - japp
Aktiva - jag är redo att omvärdera dem om livet förändras

OBS! Vet att SMARTA mål definieras på andra sätt av andra människor, men min erfarenhet har gjort att jag skrivit om dem till något som passar mig & de människor jag jobbar med.

Härligt med psykologi. Genom att sätta delmål går motivationen upp. Det kommer vara tufft vissa veckor att nå målen, men vad gott jag kommer må den 11 oktober när jag kan bocka av att jag lyckats :)

2 kommentarer:

  1. Inspirerades av 3*30 minuterna/vecka och skall pröva på min "snöboll" som hade varit bra att smälta ner.
    Stimmulerande nä trist sysselsättning
    Mätbar ja
    Anpassade om inte avogheten fanns..
    Realistiska absolut med lite disiplin
    Tidsbestämda kopierar dina tider Anna
    Aktiva nej helst inte för min snöboll behöver smältas.

    SvaraRadera
  2. Läste på fb att du direkt körde på med 100 min & frågade dig om det var bra deller dåligt. Den är klurig... Känner absolut igen det. Tror inte på att klumpa ihop det för mycket utan få till de där 3 gångerna. Har med motivation & självförtroende att göra. Genom att göra lite åt gången lyckas du oftare. Samtidigt som det är viktigt att vara nöjd med 30 min. Känn efter själv, men fundera inte för mycket. Var nöjd över att du fick gjort det. Min tolkning av ditt görande är ändå att motivationen gått rätt upp av att sätta mål. Nu gäller det att hålla hela stäckan :) kram

    SvaraRadera