söndag 21 mars 2010

Vara i tid

Att vara i tid innebär något helt annat här jämfört med i Sverige. Svår hanterat, men jag lär mig sakta men säkert. Funderade på hur jag skulle förmedla att vara i tid till match & kopplade det till vikten av gemensam förberedelse inför match. Verkade fungera. I torsdags var alla på plats vid tänkt matchstart, 16.00. Ja, alla i vårt lag. Ingen i motståndarlaget. Sådär bra, för effekten av att vi var i tid blev en dryg timmes väntan. Matchen drog igång 17.15. Vi var något loja i första halvlek, men kom igång bättre i andra. Många målchanser, men förlust med 0-1. Längtar efter en vinst. Kanske kommer den nästa vecka. Får se om vi är i tid då, vad det nu innebär?

3 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt med kontrasten i relation till tiden här och hemma i Sverige!

    I början levde jag som vi svenskar gör, alltid i 'clock wise' tid. Nu har jag dessvärre insett att även jag lever helt naturligt med 'bantu'tiden - jag kommer allt som oftast en timme efter utsatt tid...

    Min strategi när jag bokar in möten i projektet är att fråga om vi pratar om 'clock wise' eller 'bantu'time. I fotbollslaget har vi fastslagit att vi rättar oss efter klockan, men det är inte helt lätt för spelarna att komma i tid till samlingarna. När de åker med allmänna transportmedel kan de inte planera sitt resande - de går ut till vägen och hoppas att de skall bli upplockade inom rimlig tid... Jag är förvånad hur många gånger de ändå lyckas komma i tid!

    Jag bestämde mig på ett tidigt skede att inte lägga energi på tiden. Om de jag jobbar med är nöjda och glada får jag också se till att vara nöjd och glad. För att göra väntan kortare har jag alltid med mig en pocketbok i väskan; en timmes väntan går onekligen fortare om man har något att läsa.

    Jag fortsätter att följa dina äventyr med spänning och önskar dig fortsatt lycka till!

    Kram//Anna Nyman

    SvaraRadera
  2. Hur ska det gå för oss när vi kommer hem igen?!? Antagligen alldeles utmärkt :)

    SvaraRadera
  3. Jag kommer definitivt hem som en klokare person, men måste se till att jag jobbar på ett ställe med stor flexibilitet:)

    SvaraRadera