måndag 1 mars 2010

Kontakt via Bremen

För dryga ett år sedan började tanken om en längre tid i Kenya ta form. Fram till avfärd i november fiskade jag efter kontakter. På Gothia fick jag mitt första napp, kul, dock inte riktigt på den nivån jag ville. Letade ju efter damlag på elitnivå... Fick nys om projekt utanför Nairobi, där det mest seriösa var i ett duktigt tjejlag från Kisumu. Lite för långt bort för regelbunden kontakt. Hade nästan gett upp men tänkte lite till orkar jag, jag vill ju. Kontaktade så Kenyas enda spelare som spelar i Europa, närmare bestämt Doreen i Werder Bremen. Fick omgående svar tillbaka och med orden "you are at the right place at the right time" klingade i minnet ringde jag en spelare på plats i Nairobi. Frågan var fortfarande om detta dvs Girls Unlimited var vad jag sökte. Träffade två spelare, en "doer" & en visionär. Inspirerande. Att den ena dessutom var lagkapten för landslaget gjorde att det kändes extra spännade. (Det visade sig dock att landslaget inte fungerar riktigt som i Sverige. Hoppas komma tillbaka till detta så småningom.) Efter vårt första möte bestämde vi att jag skulle komma ner på en träning & titta. De visste vad de gjorde ;) Såg att de har en bit kvar till det jag kallar elitnivå, men fotbollstalang fanns det gott om. Jag var fast. Flera av spelarna från den första träningen kommer regelbundet. Tanken är träning två dagar i veckan & en "friendly game" fram till trolig tunering i april. Min roll är coach. Vet inte om vi har samma bild av det, spelarna & jag, men det får visa sig under resans gång.

4 kommentarer:

  1. jambo Anna,
    min lilla erfarenhet av offentlig transport i Nairobi för en vit musungu-kvinna är att utmana ödet; därför har jag idag överfört motsv. 48.000 KES till ert konto som skall täcka två månaders taxiresa för dig t/r Riara-Mathare alt. annat säkrare transportsätt; ett missöde skulle ju inte bara drabba dig utan alla andra som älskar dig;
    kwaheli hälsar familje-engagerad Opagero

    SvaraRadera
  2. Är så glad för att du också får vara Anna i Kenya! Den tjej som går igång för att de inte visar damfotboll i Sportspegeln och vars låga brinner för denna sport och för tjejer. Lika imponerad som jag är över ditt engagemang, lika imponerad är jag över din förmåga att reflektera över om det är rätt för alla parter att du går in och coachar. Men visst är det som du skriver... De visste vad de gjorde när de bjöd in dig på träning. Njut ordentligt av det du upplever och din möjlighet att dela med dig av din kunskap.

    SvaraRadera
  3. Tack alla för stöd! Ger så mycket kraft! Tack också Opagero för att jag numera slipper vissa beslut, trånga varma bussar & muzungokvinnans oro när hon är ensam i City.

    SvaraRadera
  4. Är inte ett dugg förvånad över att du är tillbaka på fotbollsplanen. De visste som sagt vad de gjorde och har dragit vinstlotten i en fantastiskt engagerad och kunnig Anna!!! Fortsätt brinna för "vår" favoritidrott och att alla ska få möjligheten att uppleva denna underbara idrott och få möjlighet att få bra träning.
    Kram från Cilla

    SvaraRadera