fredag 5 mars 2010

Möte med landslagets head coach

Efter att lämnat Becca på dagis ringer jag head coach (H) för landslaget för att bestämma träff. Vid 14.30 funkar för honom, vilket är perfekt för mig. Samtalet avslutas med "Ring mig när ni kommer till polisstationen i BuruBuru". Sagt & gjort, jag ringer & låter H prata med G (taxichaffören). En stund senare sitter H & jag på ett Kenyanskt cafe med varsin Cola framför oss. Samtalet inleds lite trevande, men snart är det igång å jag får landslagets historia. Stark kritik riktas mot delar av förbundet som precis som övriga landet har problem med korrupotion. En del förstår jag inte, men några saker står klart för mig efter mötet. 1) Landslaget behöver internationella matcher, förbundet stödjer då samlingar samt samlingarna får ett mål, en mening 2) Organisation, struktur, resurser kring landslaget behöver stärkas 3) Talang, vilja & kunskap om fotboll finns i landet 4) Det arbetas på flera plan för att stärka damfotboll i Kenya, bla förs diskussioner att inom en snar framtid starta en liga ägd av klubbarna i ligan (liknande som det fungerar på herrsidan). Mötet med H var mycket givande även om det inte ledde dit jag hade hoppats. Jag letade efter någon form av struktur & mål för spelarna å ledarna i GUFC att sikta mot. Det fann jag inte. Därmot slås jag av det fantastiska engagemang jag möter samt insikten om att motgång & motstånd är en självklarhet i livet & därför även i fotbollen.
Om ett hinder får dig att stanna upp kommer du ju inte vidare. Om hindret istället får dig att ta sats kommer du närmade det du söker.

2 kommentarer: