torsdag 24 oktober 2013

Vi är alla olika. Vi är alla lika.

Två sanningar:
Vi är alla olika. Vi är alla lika.
För att leda människor så som jag vill leda, är dessa sanningar viktiga för mig att komma ihåg.

På en av mina första tränarkurser ställde utbildaren frågan: Vilken spelare är viktigast? Ta en minut & fundera kring ditt svar på frågan. Sätt in det i din verklighet. För mig var svaret självklart. Min argumentation utgick då från en för mig stark värdegrund, nämligen alla människors lika värde. Alla spelare är därför lika viktiga. Som tränare leder du alla i laget. Någon hävdade med bestämdhet att målvakten var viktigast, andra att målskytten var viktigast. Jag håller inte med. En spelares prestation kan däremot vara avgörande för att laget vinner eller förlorar en match, men är spelaren mer eller mindre viktig för det. Nej, inte för mig.

Betyder detta att jag menar att alla ska behandlas lika. Nej, för vi behöver samtidigt komma ihåg att alla är olika. Vi har samma grundläggande behov, men situationen & miljön vi är i spelar en stor roll. Att vara rättvis är inte att behandla alla lika. Rättvisa är att se vad var & en behöver i den situationen individen är i. Ibland kan spelarens behov krocka med lagets behov. Här har ledaren en avgörande roll i vad som bör prioriteras högst. Kanske behöver spelaren lägga sina behov lite åt sidan för att laget ska må bättre. Kanske kan laget låta spelaren få lite svängrum & därigenom kunna ge mer. Pia Sundhage ställde under en föreläsning frågan: Hur mycket ska man som ledare låta stjärnan ta plats? Vad tycker du? Jag sa det då & jag säger det nu igen. Så mycket som laget tillåter.

Att som ledare vara trygg i sina grundvärderingar skapar tygghet för dig själv & gruppen. Är du ledare, ta reda på dina värderingar. Känn efter vilka som är viktiga för dig & led därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar