tisdag 21 oktober 2014

Effektivare möten...

Effektivare möten, effektivare träning, effektivare grupp, effektivare liv...

För att nå effektivitet behöver vi ha en struktur, en plan. Vi behöver veta målet, syftet & staka ut vägen som ska leda dit. Ta bort sånt som stör & håll fokus. Som ledare bör du vara duktig på att prioritera så att vi inte gör saker som är onödiga. En man sa en gång "den som jagar två kaniner fångar ingen". Uttrycket har för följt mig sen dess. Det har både hjälpt mig, men också fått mig fundersam. Men jag vill inte bara fokusera på en sak. Det finns många saker jag vill få ut av livet. Hmmm...

Under utbildningen i helgen pratade jag om en struktur för att leda lärande effektivt. I det fanns idéer om hur vi kan jobba för att kunna få ut max av den tiden vi har gruppen till förfogande. Fokus & prioriteringar. Helt plötsligt får jag input från auditoriet som vänder min strukturerade värld upp & ner.
"Men jag vill att min grupp ska få chansen att prata om allt möjligt när vi ses. På så sätt har jag möjlighet att möta dom & stötta dom i allt vad som händer i deras liv. Om vi har en plats där dom är trygga vill jag inte ta bort den chansen för dom."
Så har jag aldrig tänkt! Bort med allt onödigt snack, nu är det fokus som gäller, tänkte jag. Så rätt & så fel. Det beror såklart på vilka du leder! Tänk att skapa en plats där individer är trygga & får möjlighet att lyfta allt de har på hjärtat. Att skapa ett forum, en grupp där det sker. Fantastiskt. Men hur effektivt blir det? Är det rätt att ens prata om effektivitet när det gäller människor? Jo, jag är av den uppfattningen att vi visst kan prata effektivitet, men vi behöver fortfarande ha individen/gruppen i centrum. I det ligger att ha en struktur & en plan som bidrar till en ökad trygghet. Hur strukturen ser ut beror sen såklart på sammanhanget & vilka individer som berörs. Fundera ut vad du vill uppnå. Skapa sen formen som passar för just det. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar