måndag 13 oktober 2014

Det är nu 5 år sen

Före vår 7 månaders vistelse i Kenya fick jag ett flertal gånger höra att "en resa till Afrika förändrar dig". Nu 5 år senare håller jag delvis med. Vistelsen förändrade inte mig i grunden, men mina tankar har absolut påverkats. På flera plan. Alla har vi drömmar. Saker vi önskar oss. Tankarna kring dessa drömmar har förändrats. Vistelsen i Kenya gav perspektiv. "Det går ju inte" fick tidigare härja mer fritt i mina tankar. Precis som måste & borde är detta tankar som behöver ifrågasättas. Fundera själv på dina drömmar & önskningar. Kring vilka har du tänkt "det går inte" eller liknande. Bort med dom tankarna. Tänk istället "kanske går det" eller "hur skulle jag/vi behöva göra för att det skulle gå". Du vet bäst hur ditt liv ser ut. Kanske är det andra saker som är mer värt för dig än att förverkliga dina drömmar. Du kanske tycker om att just drömma. Helt ok. Bara du mår bra. Under vissa perioder i livet behöver man kämpa för att vara närvarande & må bra där man är. Av människor jag arbetat med har jag fått frågan: hur länge ska jag prioritera bort mig själv? Mitt svar är: om du behöver & vill prioritera bort dig själv, så kanske ett halvår är ok. Sen är det dags att få upp dig själv på agendan igen.
Första gången jag såg bilder på en adoptionsresa till Kenya grep det tag i mitt inre & jag visste att jag ville. Första tanken som kom var "det går inte". Min man kände & tänkte likadant. Det är 5 år sedan & visst gick det! Under vår vistelse i Kenya lovade vi varandra att vi skulle tillbaka inom 5 år. Livet har gått fort, mycket har hänt. Det passar sällan bra att åka till ett oroligt land med 3 barn för massor med pengar. Så en dag ifrågasatte vi våra tankar på allt som gör att det inte går. Kanske går det? Ja visst går det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar