fredag 10 oktober 2014

Det gäller att hoppa på rätt tåg

Det var ett tag sen jag funderade kring mål. Ni vet dom där som bör vara SMARTA för att få en riktigt bra effekt på självförtroendet & motivationen. För mig ger det också en riktning, ett fokus. Jag får lättare att ta beslut i vardagen. Sen är det inte alltid så lätt. Att aktivt sätta upp mål & leva efter dom tar tid. Lyckas du inte pricka rätt kan målen förvandlas till energitjuvar & måsten. När du sätter upp mål är det bra om du har rensat i argumenten. Jag har tidigare gjort liknelsen med att rensa ur garderoben. Ta bort allt som inte passar. Det som är gammalt, som du kanske fått eller ärvt & som du inte gillar. Ta fram det du gillar. Placera det på bästa platsen. Som du alltid ser först när du öppnar garderoben. Dina motiv, jag vill ... därför att då.... Kika på ditt må-bra-kompass. Känn efter, dit vill jag. Sen sätter du SMARTA mål som tar dig dit. Tänk lite som om du ska ut & åka tåg. När ska jag åka? När vill jag vara framme? Funkar det resursmässigt (ekonomi/energi)? Tror jag det blir en lyckad resa? I allt detta var noga med att inte tappa bort, dit vill jag! För det spelar ju ingen roll hur bekvämt, hur nytt, hur billigt, hur spännande, hur fint tåget går om det ändå går åt fel håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar