tisdag 26 oktober 2010

Begreppet coach

Som ni kan läsa i tidigare inlägg är jag mitt i en bok om bla fotboll & ledarskap. Läser den mest som avkoppling, men den får mig såklart att reflektera. Som med begreppet coach. I boken har nu begreppet coach & coachande ledarstil tagits upp lite mer ingående. Lustigt nog känner jag att Pia & jag står varandra väldigt nära i hur vi vill att spelare & övriga ledare i organisationen ska känna och hur vi vill att kommunikationen ska fungera. Om jag uppfattar det hela rätt ser Pia delvis begreppet coach som begränsande i detta. Efter lite funderande kan jag nu till viss del hålla med henne eftersom coach traditionellt används till DEN som bestämmer. Så bygger inte jag lag & om den som kallar mig coach har den förväntingen på mig så är vi illa ute. (Tror dock det oftast skett med glimten i ögat, vilket fortfarande känns gott.) Att ställa frågor, få spelare & ledare att vara delaktiga & känna ansvar, så vill jag ha det. Att leda med en coachande ledarstil är alltså något jag finner som självklart. Hmmm... coach, coachande ledarstil, nogrannhet med begrepp... gott att få fundera lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar