fredag 20 december 2013

Fysisk utmaning - hur gick det?

För drygt en månads sen, hängde jag på en fysisk utmaning. Målet var satt alldeles för högt vilket jag märkte. Jag omarbetade utmaningen & målet. Gjorde enligt konstens alla regler, men det funkade ändå inte. Jag har inte löst att göra plankan som det var tänkt. Varför? Kikar jag på mitt liv just nu så förstår jag. Jag har prioriterat annat. Men det tar max 3 minuter att göra! Tiden fanns, men inte orken. Energin gick åt till annat. All beteendeförändring tar energi även om det "bara" handlar om 3 minuter. Frågan är om detta då är ett misslyckande. Självförtroendet har fått sig en knäck, men är jag knäckt? Lite besviken på mig själv, ja. Knäckt, nej. Jag återupptog min träning igår. Plankan passar inte in i motivet till min träning. Jag tar lärdom & gör det som går i linje med mina motiv. Det gör att chansen att lyckas är större.

Genom att sätta smarta mål är det lätt att veta om man lyckas nå målen. Lika lätt är det att konstatera att målet inte nås. När man inte når de mål som man vill tar självförtroendet stryk. Även motivationen påverkas. Oftast följs ett missat mål av funderingar. Ta lärdom av de mål du missar, men grubbla inte för mycket. Det är lätt att fastna & hamna i passivitet. Om du missar ett uppsatt mål. Tänk till, är det dit jag vill. Omformulera & våga prova igen. Kanske på ett annat sätt, från ett annat håll. Var snäll mot dig själv, men utmana samtidigt dina rädslor. Vem vet, kanske du lyckas nå målet nästa gång & då vet du vad som gäller. FIRA!

3 kommentarer:

  1. Lika klok som alltid, tack för tipsen!
    Med hopp om en God Jul och ett Gott Nytt År 2014 till dig och dina nära och kära!
    Kram,
    Madde

    SvaraRadera
  2. Du är så klok min vän! Det är precis så jag jobbat och jobbar med min mål. Att få till en förändring tar tid och man måste hålla fokus på vart man ska. Önskar dig och de dina en riktigt god jul och ett gott nytt år. Kram Cilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord Madde & Cilla!
      Hoppas att er jul var toppen & att det nya året blir likaså!
      kram

      Radera