onsdag 15 januari 2014

Stort tack!

Jag älskar idrott. Oavsett om det är barn eller vuxna som idrottar, griper det tag i mig. Att sitta på en filt på ett soligt men blåsigt Byvallen & njuta av barn som leker fotboll är underbart. Att vara på planen med ungdomar som tränar för att bli bättre är inspirerande. Att sitta på läktarn eller hemma i soffan & heja fram landslaget fyller mig med hopp & tro att allt är möjligt.

Elit till varje pris? Nej! Men ska vi ha elit? Ja!

Oavsett var man är i idrotten, bör man bära med sig vetskapen om att utan leken & bredden, kan inte eliten existera. Man bör också vara medveten om förebilders roll i barn & ungdomars liv. Vi behöver goda förebilder. Där har våra elitaktiva ett stort ansvar. På fotbollsplaner runt om i Sverige leker barn att de är Lotta, Nilla, Zlatan osv. I min värld behövs eliten för att dra bredden. För att skapa en bra elit, full av goda exempel, bör vi vara nogsamma i hur vi stöttar barn & ungdomar att nå dit. Det är en gåva att leda, men också ett ansvar. Att se varje individ & att hjälpa dem att inte bara bli bra idrottare utan också medmänniskor med sunda värderingar. Vi är många som drar dessa lasset. Stort tack till alla ledare på alla nivåer. Utan er skulle idrotten inte vara det den är idag. Å hur skulle jag må då? Jag som älskar idrott. :)

1 kommentar:

  1. Klok som vanligt. Sista frågan och dess svar gör mig glad att läsa då egoismen är en oftast bedömd negativ egenskap men som jag anser är den härligaste drivkraften. Arbetets/träningens glädje bortser många ifrån men den är en effektiv prestationshöjare. Yvonne

    SvaraRadera