tisdag 14 januari 2014

Dags att träffa ledarna, äntligen

Ikväll är det dags att träffa ledarna för första gången i rollen som koordinator. Äntligen! Det är tillsammans vi ska göra underverk. Det gör de redan, men nu ska jag få vara med på ett hörn. Under kvällens möte ska vi prata om en omarbetning av föreningens barn- & ungdomspolicy. Ska bli spännande att ta del av diskussionerna. Själv har jag ägnat sista tiden åt att läsa in mig på dokumentation i ämnet. Fantastiskt vad mycket åsikter & kunskap det finns om barn & ungdomarsutveckling, om talangutveckling, om utslagning & om elitverksamhet. Det är lite rörigt i skallen. Det landar såsmåningom. En reflektion i anslutning till ämnet:

Sitter på läktaren & får ta del av en elitförenings "akademitänk". En träning genomförs av 10 pojkar i 10-årsåldern. Först blir jag imponerad. Vilket flyt, vilken teknik. Efter en stund blir jag illamående. Var är leken? Var är glädjen? Kommer ihåg ett inslag på TV för några år sedan, gymnastikflickor från Kina. Flickorna var fantastiska i sin gymnastikprestation, men de grät. Är det åt det hållet vi ska? Elit till varje pris? Det är lätt att bli blind oavsett om det är elit- eller breddspåret man väljer. En öppen diskussion är det ända rätta. Hoppas på en sådan ikväll.

2 kommentarer:

  1. Hmmm, blir nyfiken på var du varit, det låter tyvärr bekant, och jag har pratat med en sportchef som har pratat med dig...
    Det skulle vara så kul och så bra om jag gissat rätt!
    // Madde

    SvaraRadera
  2. Nu gör du mig nyfiken... vem kan det vara du pratat med? Själv kan jag avslöja så mycket som att elitföreningen kom inte från Göteborg. Må gott, Anna

    SvaraRadera